Thursday, May 19, 2011

Singapore Day 1

Hari kami bermula seawal pukul 5 pagi..hahaha...siap2...kul 6 gerak ke LCCT~ Disebabkan saya kurang tidur sebab excited terlebih sudah dan berborak panjang dengan si Betty...Jadi saya masih dalam keadaan mamai...yang drive ke LCCT tu saya..jadi....terlepas simpang!!! HAHAHA..Sampai ke KLIA tanya pakcik guard jalan..time ni gps wat hal..atau saya yang takpaham si gps ni kate ape..asyik to the left to the left je..Nasib baik berjaya sampai jugakkk :p

Oh..excited tak terkata...sampaikan beg saya paling BESAR!!! Hahaha..semua benda nak disumbatnya kalau boleh..adoi...Udahla tuannye kecik aje...kalau boleh dengan kete saye nk bawak, senang sikit nak angkut barang :p

Siap breakfast, kami pon masuklah...rupe-rupenye kami orang terakhir...dan-dan kami masuk flight pon berlepas..hehehe..Terasa seperti VVIP..Dalam flight takyah cakap arrr..tak reti duk diam langsung.. Bercamwhore sana sini as if tak pernah naik flight..

Dalam kul 9.15am kami tiba di SINGAPOREEEEEEE....Oh..tak caya...tidak...dah sampai overriver...hehe.

Dari Bajet Terminal..kami kene naik shuttle bus ke Terminal 2 untuk naik MRT. Shuttle Bus ke Terminal 2 tu free ye.. naik aje..

Sampai je kat terminal 2..kami bergegas cari kaunter nak beli tourist pass for 2days.. Tourist pass ni boleh guna untuk MRT/LRT/Bus.. unlimited..turun naik berapa banyak kali pon..tak kisah..tapi malangnya.. kami datang waktu Singapore Election Day..jadi kaunter ticket kat terminal 2 tutup..lepas tanya kat orang..kami naik dulu sampai ke Bugis rasanye..kat sana baru beli tourist pass $26 for 2 days... itupon satu counter je bukak..sedikit slowlah...Cube check jugak Sentosa Island package..tapi takde package yang kami nak..iaitu package dari Sentosa Rider..
gambar saya memang takde....saya OP mereka..haha

Terus gerak dari Bugis Station untuk check-in kat Footprints.. haha..yang ni klakar...patutnya dekat je, tapi disebabkan first time bace maps singapore...terbalik!!! kami jalan berlawanan arah ke footprints..haha..makin jauh jadinya..sian...tapi..untuk jadi traveller..harus ada seorang yg rajin bace maps..credit to mizzura! anda hebat..

Sampai-sampai dalam kul 12..takleh nak check-in lagi..kul 2 baru boleh...adoi...kalau ikut perancangan asal..kul 2 dah kene ade kat sentosa island...tidakkkkkkk...dengan cepatnya pikir...tukar ke rancangan b.. kite pi makan dulu..pastu solat pastu check-in hotel dan terus gerak ke sentosa island..huhu..

Mizzura dah check tempat makan yang wajib singgah kalau datang singapore...iaitu...Zam Zam Restaurant!

Dari saya tak suka makan murtabak jadi orang yang paling banyak makan kot...sedap sangat! Kat sini kami pilih Nasi Beriyani Ayam dan Murtabak Rusa...Makan untuk 3 orang complete dengan air cuma $30...okla tu..Murtabak Singapore bukan macam kat Malaysia ok..yang banyak bawang tu...pastu kecik...memang kenyang sangat kalau nak makan murtabak tu je..haha..

masjid pertama singapore

Lepas makan..solat kat Masjid pertama kat Singapore..lepas tu tengok dah kul 2...oh..bergegas lari pulang ke hostel untuk check-in dan dengan semangatnya gerak terus nak ke SENTOSA ISLAND!!!

Dari Footprints kami jalan ke Little India Station, kat sini dah rase macam ade kat India pulak..penuh orang India...lepas tu terus ke Habourfront.. dari Habourfront boleh pilih samaada nak naik tram @ jalan kaki @ cable car ke Sentosa Island! Dan yang menjadi pojaan hati kami ialah...CABLE CAR..

Yang bestnya..mizzura ade terbaca pasal 50% discount untuk Cable Car ticket untuk Malaysian..Untung woo.. Harga asal tiket ialah $24/1 way, $26 for return ticket.. memula kami ingat nak pergi naik cable car..pastu balik jalan kaki untuk menikmati keindahan alam semulajadi..tapi since harga untuk return ticket ni berbaloi-baloi..$13/per person..amek pergi balik terus..hehe

Nak tahu aktiviti kami kat Sentosa Island? Tunggu di next entry!!!!

1. korang tinggakl kat hotel maner....erm,skrg ni ngah mencari hotel bajet jer...n bercuti kt singapore untk 3 org..tq..

2. kitorg tinggal kt hostel je..
    foot prints.. duduk dorm..

3. @ for more n detail info pi kt mizzura punye blog.. kisahnye.com

4. nk minta pendapat la...lau nk book hotel kat area mana yg strategik lokasinya n leh dpt hotel yg murah utk 3 org....ni 1st time travel g singapore..

5. awak.... ade banyak sangat hotel/hostel boleh pilih..if awak backpacker mcm kami..cari hostel yg dekat dengan MRT ..senang nak p mane-mane... ade banyak choice..kami pilih footprints sebab nmpk selesa :)

6. tq 4 info...rase lau 2 hari 1 mlm..mcm terkejar2 pulak kan..masa terhad sgt...huhuhu

7. kitorg pon p 2 hari 1 malam..
    mmg agak terhad masa..

lambat sikit je spoil abes semua program..alhamdulillah kitorg manage utk settlekan semua tempat yg kitorg nak p..ehehe

8. erm..kat are mana ek kedai mknn halal nk cvari selain kat Zam2 tue....area city singapore tue bnyak tak?