Sunday, November 06, 2011

Hari Raya Aidiladha 2011

Raya haji kali ni..sape yang menyangka..kami akan menyambutnya tanpa kehadiran atuk disisi..Pemergian atuk amat saya rasai..

Kami adik beradik sangat rapat dengan atuk, atuk sangat caring kepada kami setelah kami kehilangan ibu tercinta..kini...kami kehilangan atuk pula..hilang sudah tempat kami menumpang kasih..bergurau senda.

Arwah atuk...raya 2011 :)

Masih terbayang-bayang atuk yang ceria, yang sentiasa membuatkan saya ketawa dengan gelagatnya. Sekarang, hilang sudah rutin harian saya...tiada sape yang saya nak anta pi makan nasi lemak pagi-pagi kat kedai pakcik harun..takde lagi orang yang nak tunggu kat luar rumah, menyahut salam dan menyambut saya pulang dari kerja..takde lagi orang yang nak berulang-ulang cerita kepada kami pengalaman hidupnya tanpa jemu. Takde lagi orang yang akan check jam di tangan, di dinding ruang tamu, depan,bilik dan dapur pada masa yang same. Takde lagi orang nak cakap bahasa jawa kat rumah walaupon kami orang minang. Takde lagi orang yang excited sangat ajak saya makan satay haji samuri setiap bulan..TAPI semua kenangan itu akan saya simpan sampai bile-bile...

Teringat masa nak anta kaklun masuk UTHM...atuk beria sangat nak pi anta jugak..tapi saya tak bagi...saya tahu atuk suke jalan dan suke anta cucu die pi blaja jauh-jauh...mase saya dulu pon atuk turut sama anta..since saya kat mrsm kuantan lagi..pastu sambung ke UTM...semua atuk pi rasenye... Rase ralat tak bagi atuk ikut haritu...:(..tapi bukan saje saya tak bagi..atuk tak larat nak jalan jauh..kesian kat die...

Apabila melihat kematian di depan mata sendiri...ia membuatkan saya insaf..bilakah masa saya pulak untuk dijemput ke sana? Kita semua tidak akan tahu bilakah masa kite..tapi yang pasti..ianya takkan lambat sesaat dan takkan cepat walaupon sesaat. Sudah cukupkah amal sebagai bekal kita disana? Sudah terampunkah semua dosa yang terkumpul? Akan adakah orang yang sudi sedekahkan surah Alfatihah untukku kelak? Ya Allah..ampunkan dosa-dosa ku..



doa utk arwah : sumber: Al-Azkar



Walau kau tiada di sini
Ku tetap ingat semua pesanmu
Ku hidup seolah-olah kau masih ada
Bisikan kata kepadaku


SALAM AIDIL ADHA UNTUK SEMUA 

11 comments:

  1. Salam Aidil Adha Lynn...!

    Alfatihah untok ATok

    ReplyDelete
  2. alfatihah buat arwah.

    Salam aidil ahda lynn

    ReplyDelete
  3. Selamat Hari Raya!
    Sedih saya baca rintihan dik,
    apa boleh buat,hidup memang mcm tu.

    ReplyDelete
  4. sedihhh :'((

    al-fatihah.. sabar ehh lynn...

    & happy belated aidiladha (13 zulhijjah, ok lah tu kan..)

    ReplyDelete
  5. @ezan : tq ezan..salam aidiladha utk ezan jugak..cmne rambut yg terbakar tu? hehe

    @uncle thomas: yelah..hidup mmg mcmtu..kite yg masih hidup kene teruskan hidup dan berdoa utk yg sudah tiada...dont worry..i'm ok :)

    @mekchu sayang :p : jgn risau..sy ok..saje nk coretkan kenangan dengan atuk kt sini..supaya boleh dibace kemudian hari..biasala..kdg2 kite lupe dan alpa..mungkin dengan kenangan ni dapat bantu kite tersedar kembali kan... tQ~!

    ReplyDelete
  6. Rindu Atuk ye Cadlynn..sabar ye =)

    ReplyDelete
  7. salam Aidil Adha...

    Semoga atok kamu ditempatkan di kalanagn org2 yang beriman..


    mengingati dgn menyedekahkan doa buat bekalanny disana.. :)

    ReplyDelete
  8. tumpang sedih...

    al fatihah buat atok...

    ReplyDelete
  9. gnie : a'a...rindu :)

    kck:slm aidiladha utk kck jugak! mekasih :)

    daddy: mekasih

    wahida: tq2..

    marilah kite doakan utk mereka yg telah pergi meninggalkan kite buat selamanye :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
" Ya Allah, sebagaimana engkau pernah menghantar burung-burung ababil menghancurkan tentera bergajah musyrikin, maka kami memohon kepada mu ya Allah, turunkanlah bantuanmu kali ini kepada orang-orang islam di palestin, hancurkanlah rejim zionis yahudi sedahsyat-dahsyatnya" . Amin