Saturday, June 06, 2009

16 years life without u...

Harini genap 16 tahun pemergian mak...hidup ini sesungguhnya terlalu mencabar untuk seorang anak menghadapinya tanpa seorang insan bernama ibu disisi mereka. Tetapi, seperti kata orang, hidup perlu diteruskan. Semoga ibu ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman. Dan semoga kami terus tabah menjalani liku-liku kehidupan ini!

Friday, June 05, 2009

...........

Sekiranya iman itu boleh diwarisi, alangkah bertuahnya anak kepada seorang imam kerana mewarisi keimanan bapanya seperti harta yang diwarisi oleh anak orang kenamaan...Saya selalu memikirkannya...iman tidak boleh diwarisi, ia perlu dipupuk dan disemai agar bertumbuh mekar dijiwa seorang insan makhluk Tuhan itu..akan tetapi, siapakah yang harus memainkan peranan untuk memupuk dan menyemainya? dan siapakah yang harus dipersalahkan sekiranya iman itu gagal untuk dipupuk dan disemai dalam jiwa setiap insan itu?




Raihan - Iman Mutiara


Iman adalah mutiara
Di dalam hari manusia
Yang menyakini Allah
Maha Esa Maha Kuasa

Tanpamu iman bagaimanalah
Merasa diri hamba padaNya
Tanpamu iman bagaimanalah
Menjadi hamba Allah yang bertaqwa

Iman tak dapat diwarisi
Dari seorang ayah yang bertaqwa
Ia tak dapat dijual beli
Ia tiada di tepian pantai

Walau apapun caranya jua
Engkau mendaki gunung yang tinggi
Engkau merentas lautan api
Namun tak dapat jua dimiliki
Jika tidak kembali pada Allah


Seperti jua iman..sesetengah kemahiran jua tidak dapat diwarisi sekiranya pewaris itu sendiri tidak mempraktikkannya. Contohnya, anak tukang jahit tidak semestinya pandai menjahit baju sendiri walaupun melihat ibunya menjahit dari seawal usia. Saya merasakan kerugian itu kerana tidak dapat mewarisi kecekapan dan kekemasan jahitan ibu. Saya tidak sempat untuk belajar dengannya kerana beliau sudah terlebih dulu pergi mengadap Ilahi ketika saya baru sahaja mengenal dunia. Bulan lepas saya telah menekadkan diri untuk mempelajari ilmu ini tetapi gagal untuk melaksanakannya kerana sebab-sebab yang tidak dapat untuk dielakkan. Saya akan berusaha untuk memastikan saya menguasai kemahiran ini sebelum saya menutup mata.



p/s: kesimpulannya disini, saya merasakan diri ini dalam kerugian kerana tidak mewarisi kebaikan & kemahiran kedua orang tua saya. saya akan BERUSAHA kearah itu!








Tuesday, May 26, 2009

JawaPan kepaDa Encik

jawapan kepada Encik

Tetibe dengar kat radio lagu ni..sedap..n macam sesuai jer part chorus tu sebagai jawapan kepada Entry kepada Encik...part chorus je ye yang relevan...hahahaha...

Cinta Terakhir

Kau cinta pertamaku

Kau cinta terakhirku

Tiada apa yang bisa

Menafikan kasih kita

Kau ayu di mataku

Satu antara seribu

Tiada tara di dunia

C/o:Mungkin kan terputus di tengah jalan

Mungkin kan terlerai tanpa ikatan

Usah ragu dengan takdir

Mungkin kita kan berbeza haluan

Berakhirnya cerita percintaan

Segalanya ketentuan Tuhan

p/s: hopefully ukhuwah yang terjalin walaupon sesingkat ini tidak akan terputus begitu sahaja...friend forever ya!

video






Monday, May 25, 2009

hadiah untuk teman..

Saya agak tertarik akan apa yang ditulis oleh rakan kepada rakan saya didalam blognya. Saya copy pastekan artikel itu disini untuk tatapan sendiri..(da mmg xde org len tau pown pasal blog ni..hihihihi)





Quran dan Henfon
ditulis oleh
fami pada 9:00 AM
Macamana agaknya kalau kita jadikan Quran macam henfon kita? Kita akan...:


a) Membawanya setiap hari ke hulu ke hilir dalam poket kita. Tak pun, gantung dengan tali yang stylo abis kat leher
b) Kita membelek-belek dan menyelak lembaran "mesej' setiap hari.
c) Kita sanggup berpatah balik ke bilik untuk mengambilnya kalau tertinggal.
d) Kita menerima 'mesej' darinya setiap kali kita membuka inbox.
e) Kita tak sanggup hidup sehari takleh bukanya.
f) Kita menghadiahkannya pada orang yang kita suka berkawan@sayang.
g) Kita menggunakannya bila kita mengembara dan berjalan ke sana sini.
h) Kita akan menggunakannya ketika kecemasan.

Tak macam henfon, Quran takde masalah network.Alangkah~ :)terjemahan dari sini.



Wah~ kata-katanya cukup bersahaja tetapi maksudnya cukup mendalam..renung-renungkan dan selamat beramal~~



p/s: saya mmg dlm proses nk menghadiahkan Quran kepada seorang sahabat saya..tp dia masih belom menuntut hadiahnya yang sudah hampir sebulan berada dirumah itu...

updated: Al-Quran tersebut telah pon diserahkan kepada org itu...semoga si die dpt mengamalkannye dgn itu dptla saya sekurg2nya pahala dr bacaannya itu... :)

Wednesday, May 20, 2009

Saya aKan cUbe Sebaik MungKin Untuk BerUbAH!!!

Entry ini terhasil dari tragedi di suatu petang di jabatan perancangan di sebuah syarikat swasta di Malaysia..hehehe..dimana ketika itu saya telah gagal untuk mengawal emosi hanya kerana telah diprovokasi oleh seorang Pengurus Projek dengan soalan-soalan yang tidak mampu untuk saya terangkan....hohoho...

Setelah puas memikirkan tentang kejadian itu dan pengajaran yang dapat diambil darinya..saya memutuskan untuk melakukan TRANSFORMASI kepada diri sendiri. cewah!!! transform bagai...hahahaha....oleh yang demikian, untuk memastikan objektif transformasi ini dapat dicapai dengan jayanya...mari kite fahami dulu maksud-maksud disebalik perkataan yang berkaitan. Sile rujuk disini! untuk lebih lanjut...

Ya btul!!!...saya dikenali sebagai seorang yang agak garang and cepat marah...and nope...sikit pown saye tak bangga dengan perangai itu..saya pon tak tahu kenapa saya bersifat sedemikian akan tetapi saya percaya yang saya mampu untuk BERUBAH!! dan saya amatlah menghargai sekiranya usaha-usaha yang saya akan lakukan untuk mencapai kemajuan dan peningkatan untuk perubahan itu disokong oleh ahli keluarga serta sahabat handai sekalian...hehehehe...

Jadi...untuk menjayakan usaha ini...apa yang perlu saya lakukan??? sacara logiknya, saya perlu mempunyai sifat sabar untuk mengatasi sifat pemarah itu. Bagaimana untuk memperoleh sifat sabar itu?? Hurm....

Di antara langkah yang perlu kita hadapi untuk menghilangkan marah ialah :
a) Mula-mula kita perlu malu dengan Allah s. w. t akan segala tindak-tanduk kita. Allah memerhatikan segala perlakuan dan sikap biadab kita.
b) Bila datang rasa hendak marah, ingatlah kita ini hanyalah manusia yang hina.
c) Banyakkan berdiam diri dan berdoa kepada Allah agar Allah selamatkan kitadaripada sifat marah.
d) Hendaklah ingat kesan daripada sifat marah itu mungkin akan membawa kepada permusuhan dan pembalasan dendam dari orang yang anda marahi.
e) Cuba bayangkan betapa buruknya rupa kita ketika kita sedang marah. Ianya lebih buruk daripada perlakuan seekor binatang jikalau anda di dalam keadaan yang marah.
f) Apabila datang marah, banyakkan baca Ta'awwuz (A'uzubillahi minas Syaitanirrajim ) kerana marah itu datangnya daripada syaitan.
g) Apabila marah sedang memuncak, ambil wudhu kerana wudhu dapat menenangkan api kemarahan yang sedang membara.
h) Jikalau tidak boleh hilang marah dengan hal tersebut di atas, hendaklah tidur. Kerana ianya akan meredakan perasaan marah apabila bangkit daripadatidur
i) Tauhid kita perlu tepat. Setiap sesuatu itu datangnya dari Allah dan akan kembali kepada Allah. Kenapa kita perlu marah. Kalau kita bersalah, kita tidak suka orang memarahi kita. Maka begitulah orang lain yang melakukan kesilapan, juga tidak suka dimarahi. Tegurlah dengan lemah lembut dan kasih sayang.

Satu cara lagi, apabila datangnya marah, sedangkan anda berdiri, maka duduklah, sekiranya duduk, maka bersandarlah, Insya Allah kemarahan akan mulai reda. engan cara demikian, seperti ulasan saudara fansuri, keegoan akan berkurangan. Tapi apa yang berlaku, apabila naik marah, yang bersandar akan mula menetapkan duduknya dan seterusnya berdiri, maka kemarahan sudah tidak dapat dikawal. Berbanyakkanlah beristighfar kerana itulah senjata orang² mukmin. (sumber2 diatas diperolehi daripada sini)


Jadi..rakan-rakan sekalian..bantula saya untuk menjadi hamba Allah yang lebih sempurna...

Friday, May 15, 2009

Selamat Hari Ibu



emosi sedikit terganggu setiap kali terdengar lagu ini...kerap kali saja diri ini mengangis setiap kali terdengar lagu ini ketika diri meningkat usia. kini semuanya tinggal kenangan...semoga segala jasa mak, pengorbanan mak, setiap ajaran dan didikan serta kasih sayang mak sentiasa dihati ini...Ya Allah..ampunkanlah dosa kedua ibu bapaku...kasihanilah mereka seperti mana mereka mengasihaniku dari kecil hingga kini..

Sunday, January 04, 2009

2009!

ni blog keduaku setelah yg 1st da di hack oleh seseorg..ehehe..disbbkan hobi aku suke bace blog org mase free time..tetibe mcm teringin lak nk ade blog sendiri...hmm...so ni la jd nye..jgn hangat2 taik ayam udah! ahahaha...cukup setakat ni dulu for the 1st posting in this blog :p..len kali smbg lg ye...ehehehe

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
" Ya Allah, sebagaimana engkau pernah menghantar burung-burung ababil menghancurkan tentera bergajah musyrikin, maka kami memohon kepada mu ya Allah, turunkanlah bantuanmu kali ini kepada orang-orang islam di palestin, hancurkanlah rejim zionis yahudi sedahsyat-dahsyatnya" . Amin