Tuesday, July 19, 2011

Melayu dan Nombor??

Last week.. setelah 2 tahun tak turun ke kuantan shop...akhirnya, seperti sirih pulang ke gagang..hahaha..poyonye ayat! project manager ajak mengular dengan join the meeting kat sana..

Meeting with client from Korea...wah...sangat cantikla mech. engineer samsung tu...Ms. Pang...die telah membuatkan budak-budak shop tak berkelip mata memandang..hahaha..lumrah manusia sukakan benda yang cantikkan? Inspector die pon hensem! hahaaha..dah macam tengok pelakon korea pulak..excited aku ni..hahaha.. dan..suprisenye.. diorang ni sebaya dengan saya ok..ouhho...young and talented people..

Masa lunch time...masa ni la nak borak-borak dengan project team...join pm dan others borak... diorang cakap pasal nombor.. i.e.. kuda, 4d, sport toto, magnum..harini beli nombor sempena kematian atuk wei.chang amek nombor sijil kematian, tarikh hari jadi arwah dan few numbers yang lain yang saya tak ingat.. saya senyum je.Dalam meeting tu ade only 3 malays.. me, amin dan wei.. yang lain chinese, indian, filipino dan korean...

Bile saya gelak-gelak sebab klaka diorang discuss pasal nak beli nombor...berapa ringgit diorang habis dan cerita pasal berapa kali diorang menang strike..nombor tu naik...terus chang cakap..

Chang: Hei lin..u gelak-gelak..u ingat orang melayu tak ade main nombor ka?
    Me: Nope..i tak cakap macam tu..
Chang: u jangan tak tau ye...itu melayu..kalau sebelah kedai nombor tu ade kedai kopi.. u will see diorang  yang penuhkan kedai itu..dan siap discuss and analyze the number together u know!
    Me: Err...ya i know..
   Arjit: Ya lah..i so suprise y many malay like that one.. bukan tak boleh ka dalam islam?
    Me: Yes...the truth is..diorang tu islam pada nama je... n yang main nombor itu represent melayu..not islam...(ouh..malunye aku time ni)
Mingo: for me... i think..80% of Malays main nombor..betul tak ah chang?
Chang: ya la...betul tu..i penah terserempak dengan one malay guy yang beli RM75 punye wooo..me also never spend banyak-banyak macam tu...and ofcoz that guy rugi teruk..hahahaha...nombor die tak naik pon..pity him..
Me: errr...speechless....
gambar hiasan

Sebetulnye..memang mane-mane perjudian itu adalah HARAM di dalam agama islam..tak kira samada ianya berlesen atau pon tidak..apa pon tidak dapat memghalalkan aktiviti ini.. Sebarang earning melalui perjudian adalah haram.. Tolonglah jangan bagi anak bini makan dari sumber haram ini...tolong..

Sebenarnye, banyak keburukan yang datang dari perjudian ni. Salah satunye..Apabila seseorang dah terjebak dalam aktiviti tidak bermoral ni, biasanya... mereka akan jadi addicted. terlalu obses nak senang dengan cara yang senang sehinggakan tak perasan sebenarnye dia membazir dan tak dapat untung pon...Menangnya sekali sekala. kalahnya selalu..ada sesetengah orang tu sanggup gunakan duit yang sepatutnya dberikan untuk anak bini makan..tapi pi berjudi..anak bini kat rumah kelaparan, duit melayang..apa pon tak dapat.

Orang malas yang tak mahu berusaha untuk mendapatkan rezeki akan cube menggunakan cara singkat ini untuk hidup senang kononnya..sudahnye macam pakpandir ending die.. ape pon tak dapat.. 

Agak segan dan malu apabila kaum Melayu disindir begitu oleh kaum lain...maka...tolongla sedar dan bangkit wahai orang melayu... sedarlah bahawa kamu bukan sahaja membawa nama melayu..tapi juga nama islam! Jadilah muslim dan muslimah yang betul-betul mengikut syariat dan panduan dalam Islam itu sendiri.. :)

p/s: sedikit pesanan untuk diri sendiri...

2 comments:

  1. Ada betul juga kata rakan2 kamu tu
    sebab kadang2 kalau saya pergi beli,
    yg beratur lebih ramai yg melayu.

    ReplyDelete
  2. kan uncle kan..
    tak tahu la ape nak jadi..hehe

    btw..ni just my opinion je :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
" Ya Allah, sebagaimana engkau pernah menghantar burung-burung ababil menghancurkan tentera bergajah musyrikin, maka kami memohon kepada mu ya Allah, turunkanlah bantuanmu kali ini kepada orang-orang islam di palestin, hancurkanlah rejim zionis yahudi sedahsyat-dahsyatnya" . Amin