Wednesday, February 09, 2011

Movie Review : Shaolin~

Hai~ Sebelum cerita pasal Shaolin..nak tanye korang..penah tak pergi jumpe dentist tapi dentist yang bayar korang? Hahahaha... Saya pernah~ wahahaha..terkejut..ehehe..doc tu nk gune info dalam thesis die..pasal gigi rosak ke? hahahahahaha....ntah~ layankan aje..

Disebabkan ada appointment dengan dentist, jadi saya pon mengambil peluang yang ada ni..alang-alang sangat.. sambung je cuti CNY...wahahahaha..best-best..ahad lepas tak dapat pi wat facial sebab anta adik-adik balik sekolah masing-masing..so facial pon tangguh hari isnin..kasi settle semua satu hari..siapp...

Appointment with dentist diawal pagi..sekejap je pon..kul 10 da settle..amek ko..mati kutu tak tau nak wat ape sementara nak tunggu kul 4 untuk facial pulak kat midvalley tu..adoi doi doi..pikir punye pikir.. huh..tengok MOVIE lah! HAHAHA..keje gile..tak pernah weyh layan movie sorang-sorang..macam Loser betul~ lantaklah!

And YES! Movie pojaan hatiku kali ini ialah....Shaolin (as per my entry title)..masuk-masuk je cinema tu penuh dengan chinese je...err..er..dalam hati berkata-kata (aku salah masuk ke ni?) sambil gosok-gosok mata..eh..betullah! nama pon cite cine..mestilah penuh dengan cine...huehehe..bile cite dah nak start barulah ade 4-5 malays n fews indian masuk..hehehe..tak sudah-sudah saya mengunyah popcorn seorang diri..huhu.sedih :(

Okay..baru start review cite eh..haha..intro dah 4 perenggan baru nak cite start review movie..ampun :) Dulu saya suke tengok cite shaolin soccer tu..lagi-lagi ade stephen chow..memang tengok 5 kali pon gelak lagi..haha..so agak teruja jugak nak tengok cite shaolin kali ni..pelakon yang kenal kat cite ni ialah Andy Lau, Jackie Chan.

Cite ni pasal orang China yang suka berperang untuk meng'expand'kan power diorang. Sebabkan asyik menang..si General Hoe Jie (Andy Lau) jadi seorang yang bongkak dan sombong serta lebih mementingkan kuasa dari kebajikan rakyat dan memperkecilkan kebolehan shaolin master. Tapi semuanya kebanggaan dia (kuasa dan harta) yang ada tu tak lama ni dikecapi bila keluarganya sendiri menjadi mangsa dalam perang yang diciptanya sendiri. Anak perempuan Hoe, Nan mati disebabkan ketamakan beliau. Kejatuhan Hoe sebenarnye dirancang oleh orang kanannya sendiri. Kerana terdesak untuk meneruskan hidup sebagai 'wanted' di tempat sendiri, Hoe berlindung di Shaolin temple yang dulunya pandang sebelah mata pon dia takmau. Dari situ dia start insaf dan sedar harta dan kuasa bukanlah segalanya dan cuba untuk menyelamatkan rakyat dengan mengorbankan diri.

Hehe..kali ni takmo cite in detail sebab takmo orang kate jadi spoiler lagi bile cite detail abes setiap plot yang ada kat movie tu...Suke jugak cite ni..suke tengok seni mempertahankan diri diorang (kungfu) yang nampak sangat kemas, teratur dan smart abes! Gerakan yang macam sangat smooth dan lemah lembut macam menari pon ada..Suke time diorang turun dari bumbung tu..senyap je..takde pon jatuh kedebuk macam nangka busuk..wakakaka..memang seni betulkan? macam teringin nak blaja pon ada..huehehe..




Selain tu, apa yang bagus kat situ..yang saya nampak la kan..diorang sentiasa cool~ jangan kelam kabut..tarik nafas dalam-dalam..tenang...coolllll...haahaha..sebab bila tenang je tindakan kita akan lebih rasional dari biasa..betul tak? huehehehe..yelah..dalam islam sendiri tak suka orang cepat marah, naik angin tak tentu pasal, gelabah...pastu siap ada ayat kalau tak silap saya (kalau silap tolong betulkan ye) kalau kite dalam keadaan marah..kalau tengah berdiri duduk, kalau tengah duduk cube baring..dan tenangkan pikiran anda..InsyaAllah marah tu boleh reda...

Oleh itu..renung-renungkan dan selamat beramal~ hehe :)

5 comments:

  1. hahaha..bukan loser la weh..independent...hehehe..lenkali masuk wayang sengsorang..ko pakai lah tag wartawan...baru nampak gempak..kikiki..

    ReplyDelete
  2. @nadia: tQ :)
    @ezan : tengokla~ best gak!

    ReplyDelete
  3. @mizzura: hahahahaha...bukan loser ek..ok..jom standby tag wartawan dalam beg masing2..hahaha

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
" Ya Allah, sebagaimana engkau pernah menghantar burung-burung ababil menghancurkan tentera bergajah musyrikin, maka kami memohon kepada mu ya Allah, turunkanlah bantuanmu kali ini kepada orang-orang islam di palestin, hancurkanlah rejim zionis yahudi sedahsyat-dahsyatnya" . Amin