Saturday, August 06, 2011

Mari Belaja Memasak : Singgang Ikan

Jangan ditanya kenapa saya dah mule ke dapur..hihihi
Bulan puasa ma... takkan hari-hari nak beli kat PARAM kan?

Jom belaja masak singgang ikan!
Sekali lagi...tolong jangan tanye kenapa lauk ni yang saya pilih untuk belaja..
Saya pon tak tau kenapa :p

Eh! poyo la ko ni lin..takde sape nak tanye pon :p

Okay..tujuan saya letak resepi disini ialah supaya senang saya nak refer lain kali
Resepi ni copy paste dari Mesra.net

Bahan-bahan
3 ekor ikan selar sedang
4 biji cili hijau (dibelah dua)
2 biji tomato (dibelah dua)

Bahan-bahan dihiris:
3 ulas bawang kecil
2 ulas bawang putih
2 sm halia

4 keping asam keping
2 batang serai (diketuk)
1 helai daun kunyit
Sedikit garam dan kunyit
Air secukupnya




Cara memasaknya :-
Bersihkan ikan dan ketepikan sebentar. Bubuh air secukupnya di dalam periuk dan masukkan cili hijau, bawang kecil, bawang putih, halia, asam keping, serai, daun kunyit, garam dan kunyit. Biar menggelegak baru masukkan ikan. Bila ikan masak, masukkan tomato pula. Biar lima minit, rasakan garam dan angkat.

Nampak macam mudahkan?
Sedia barang, campak dan siap
Tapi masa lin 1st time masak tak jadi sangat :(
Tak sama rase macam mak eg (x-rumet kt mrsm) masak..
Huhu..

Takpe..i'll try again
Sabaq ye...dah pandai nanti baru saya jemput awak makan..
Ehehehe..

Babai~

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
" Ya Allah, sebagaimana engkau pernah menghantar burung-burung ababil menghancurkan tentera bergajah musyrikin, maka kami memohon kepada mu ya Allah, turunkanlah bantuanmu kali ini kepada orang-orang islam di palestin, hancurkanlah rejim zionis yahudi sedahsyat-dahsyatnya" . Amin