Sunday, April 11, 2010

Buah Puteri sebagai Ubat!


Haa...korang kenal tak gambar tu gambar ape?? Itula buah puteri...tp dah bertunas dah buah puteri yang dalam gambar tu...ready untuk ditanam...ahahaha...dah berkedut-kedut pon...hahaha...xsesuwai dengan namanya buah puteri...ianya sepatutnya anggun bergaya la kan??? bak puteri...hahaha

Aku pon taktahu mana datang asal usul nama buah puteri ni.. dapat dari member sim..dapat 2 biji lagi...mekasih ye kak ana...memang baik hati sungguh kak ana ni...bersusah payah poskan..siap posmen xjumpe rumah atuk aku...pastu tuka alamat opis..ehehe...

Ape kegunaan buah puteri ni ye??? as per told by kak ana...buah puteri ni boleh buat ubat..especially untuk sembelit, buasir n so on..cara nak menggunakannye....
1. slice buah ni..nipis je..
2. pastu rebus sampai mendidih dan keluar warna.
3. minum...
4. hirisan tadi boleh gune untuk 2-3 kali rebusan..

Effectnye....biasanya perut akan memulas skit waktu pagi...kalau ade buasir..as per kak ana experience..1 biji boleh kecutkan buasir itu...seeloknye continue minum sampai rase btul2 fit.. sesuai untuk ibu mengandung yang kene buasir mase nak melahirkan baby...

ni gambar buah puteri yang dah selamat ditanam.. :)

4 comments:

  1. salam puan,

    tertarik dgn buah ini... dari mana nak dapatkan benih

    ReplyDelete
  2. Ade benih tapi takut besar lak pokok

    ReplyDelete
  3. Jenis pokok menjalar, boleh ditanam di tepi pagar dan ia akan menjalar ikut pagar, daun agak lebar sehingga 2 tapak tangan.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
" Ya Allah, sebagaimana engkau pernah menghantar burung-burung ababil menghancurkan tentera bergajah musyrikin, maka kami memohon kepada mu ya Allah, turunkanlah bantuanmu kali ini kepada orang-orang islam di palestin, hancurkanlah rejim zionis yahudi sedahsyat-dahsyatnya" . Amin